Funderar du på att söka arbete som kabinpersonal? Kabinpersonal består av flygvärdinnor/flygvärdar, en steward som har ansvar för maten, och en purser som fungerar som kabinpersonalens arbetsledare. Att jobba som kabinpersonal är ett spännande yrke, men det är också krävande. Om du ska bli antagen till utbildningen krävs det att du passerar ett antal lämplighetstest och bedömningar. Nedan erbjuder vi information om dessa test, och hur du kan ta hjälp av JobTestPrep för att klara dem.
Test och övningsmaterial är på engelska
Mobilvänligt PrepPack™ | 24/7
Läs mer
24/7 Kundtjänst
Stort testutbud
Säkra betalningar
Rekryteringsprocessen för att bli flygvärdinna är ganska svår att ta sig igenom, eftersom det är ett tungt yrke både fysiskt och mentalt, då det gäller att stå och gå mycket och att hantera, ibland kanske krävande, kunder. För att bli flygvärdinna krävs olika saker hos olika flygbolag men alla har en åldersgräns, krav på förkunskaper och intagningsprov. Hos SAS t.ex. krävs bl.a. följande:
Rekryteringsprocessen består ofta av ett online formulär eller ett konto som skapas digitalt för ansökan. Det stämmer vare sig du satsar på att bli cabin crew hos SAS, Ryan Air, Norwegian, KLM eller Lufthansa.
Efter det krävs utdrag hur straffregistret, fysiska undersökningar, intervjuer och olika lämplighetstest. Det är med den senare kategorin som vi på JobTestPrep hjälper till. Vi erbjuder övningar inför lämplighets- och personlighetstest som krävs för att kunna bli flygvärdinna.
Om du kommer vidare efter den första ansökan, så kräver många flygbolag som sagt att du tar ett lämplighetstest. I de allra flesta fall handlar det om föjande typer av test, vilka vi erbjuder övning inför och på vilka denna artikel fokuserar:
Du kan även köpa vårt paket med logiktest som tillägg, vilka krävs om du söker jobb hos exempelvis SAS.
För att arbeta som flygvärdinna inom EU och på andra ställen runtomkring i världen krävs bra engelska, då det är kommunikationsspråket för cabin crew, inklusive piloter, flygplatspersonal och liknande. Vi erbjuder engelska test från Aon scales lt-e som innehåller test inom stavning, fill in the blanks och vokabulär. Se exempel nedan.
Fill in the blank line. You have 4 minutes to complete the test.
I always try to speak up for Sean in public. You could say that I am Sean's __________?
Which word completes the sentence?
Fel
Korrekt!
Fel
Fel
Fel
The correct answer is answer option 2 - advocate.
To advocate is to speak or write in favour of someone or something in a public setting. The noun advocate describes a person doing so. The clue to this answer is the phrase speak up. While the person speaking could have other relationships with Sean, this time he/she is talking about speaking up for him to others, making him/her his advocate.
You need to understand definitions and match them with a particular word in this part of the test. There are 40 questions and you have 4 minutes for the vocabulary part of lt-e aswell.
A panel containing buttons for connecting and disconnecting a telephone or electrical circuits
Choose the word that fits the definition:
Fel
Korrekt!
Fel
Fel
Fel
The correct answer is answer option 2 - switchboard.
Did you answer this question incorrectly? We recommend that you memorize the word and its meaning. It’s a common word in the established vocabulary for international communication, also known as "Business English".
In this part, you need to be a spelling pro. You only have 2 minutes to complete the test, so you also have to be quick. We recommend that you read the spelling guide before taking the practice test once you have bought our PrepPack™.
Choose the correctly spelled word.
Fel
Korrekt!
Fel
The correct answer is answer option 2 - exceed.
You can find valuable tips and explanations on English spelling in the Spelling Study Guide in your PrepPack™.
Denna del testar din förståelse och informationshantering. Du får se ett påstående och måste efter det välja rätt flik för att undersöka- och svara på om påståendet är SANT, FALSKT eller VET EJ (om du inte har tillräckligt med information för att kunna fastställa om påståendet är sant eller falskt). Se ett exempel från Scales verbal konsument (consumer) nedan. I övningstestet har du 12 minuter på dig att svara på 49 frågor.
Läs påståendet och läs informationen i den korrekta fliken.
Den japanska mobiltillverkaren Blackcurrant är inte intresserade av den ökade konkurrensen på marknaden där telefonerna säljs.
Är påståendet SANT, FALSKT eller VET EJ?
Korrekt!
Fel
Fel
Det finns inga speciella ord eller fraser som direkt leder oss till den korrekta fliken. Vi behöver titta i alla sektioner i alla flikar för att hitta en relevant överskrift. Påståendet nämner ett japanskt företag som heter Blackcurrant, vilket nämns i "Samarbeten"-fliken. Därför verkar den vara den korrekta fliken.
I "Blackcurrant"-sektionen står det: "En ledande japansk mobiltillverkare. [...] Dock har samarbetet påfrestats under den senaste tiden.p.g.a. Arclights troliga expansion in på mobiltelefonmarknaden, vilket kommer att göra de två företagen till direkta konkurrenter."
För det första bekräftas det att Blackcurrant är en japansk mobiltelefontillverkare. För det andra ser vi att det uppstått påsfrestningar mellan företagen då Arclight vill börja tillverkar mobiltelefoner men Blackcurrant inte är glada över detta. Detta bekräftar att Blackcurrant inte är intresserade av att öka konkurrensen på mobilmarknaden, vilket betyder att påståendet är SANT.
Testet i numeriskt resonemang liknar testet i verbalt resonemang mycket. Principen och uppgiften är densamma. Dock handlar övningarna i numeriskt resonemang om att kunna räkna ut säker eller förstå tabeller och diagram för att förstå om påståendet är SANT, FALSKT eller VET EJ. I de numeriska resonemangstestet blir du ombedd att svara på 37 frågor på 12 minuter. Du måste först hitta rätt flik och sedan svara på frågan. Se ett exempel på Scales numerical konsument (consumer) nedan.
Läs påståendet och läs informationen i den korrekta fliken.
Under räkenskapsår 6-8 var delförtjänsten från barnavdelningen mindre än förtjänsterna från babyavdelningen.
Är påståendet SANT, FALSKT eller VET EJ?
Fel
Korrekt!
Fel
Ordet "avdelning" antyder att svaret på denna fråga finns att hitta i "Avdelningar"-fliken. Grafen visar förtjänster för olika avdelningar under en treårsperiod.
Vi behöver jämföra barnavdelningen med babyavdelningen under räkenskapsår 6-8. Om du tittar på grafen kan du se att under räkenskapsår 6 hade båda avdelningar samma förtjänst. Under räkenskapsår 7 och 8 tjänade barnavdelningen in mer pengar än babyavdelningen, inte mindre. Därför är påståendet falskt.
Konflikthantering är en viktig del av ditt jobb som kabinpersonal, speciellt som flygvärdinna då det är du som arbetar direkt mot kunderna. Därför ingår ett konflikthanteringstest (SJT, som det är känt som) i de flesta flygbolags utvärdering inför kursen. I konflikthanteringstestet får du läsa ett scenario, något typ av dilemma som kan uppstå på en arbetsplats. Du får sedan strikta instruktioner och måste slutligen ange den bästa lösningen från de alternativ du ges. Nedan kan du se ett exempel och du kan välja det bästa alternativet i exemplet. I våra övningar och i det riktiga testet ombes du sortera alternativen i ordning.
You have been managing a sales department for the past year and have consistently achieved great sale figures. Due to personal reasons, you have recently been unfocused at work and, as a result, your work performance has declined. Additionally, due to changes in the market, the sale figures of your team have decreased. Your director does not seem to be taking the changes in the market into account and is blaming your poor performance on poor leadership on your part.
Vad skulle du göra? Markera det bästa alternativet.
Fel
Korrekt!
Fel
Fel
In our example, the best option is option 2.
Primary competencies: Resilience; Organisational thinking
Secondary competencies: Resource management; Conscientiousness
Best response: 2
Worst response: 3
Explanation: This item examines your ability to focus on your work despite dealing with personal issues. Additionally, this item sets out to examine your conscientiousness, specifically your ability to take responsibility for your actions, as you are told that your work performance has declined due to you being unfocused at work. The best response to this scenario is one that both takes action to improve performance of the sales team and also takes responsibility for the poor performance so far.
Response #1 demonstrates conscientiousness as you are able to admit that your inability to focus at work has led to the decline in sales, and so you take responsibility for the poor performance of your sales team. Although it is good that you explain your personal situation to your director and apologise for letting it interfere with your work, you don't put any effort into changing the current situation. Taking a few days off while your team and you are dealing with new changes in the market displays a lack of organisational thinking, as you are not putting the organisation’s objectives at the highest priority. Additionally, you demonstrate a lack of resilience as you are unable to retrieve effectiveness following setbacks in your work performance.
Response #2 demonstrates resilience as you are able to re-focus on your work, putting aside any personal issues that may have distracted you previously. You demonstrate organisational thinking as you are determined to advance the company's objectives—to increase performance and hence sale figures. Your decision to consult other sales directors shows resource management skills, as you are able to use fellow colleagues to advance your goal. Thus, this is the best response choice.
Response #3 is a passive response. Although you update your director on the changes in the market, you explain that there is nothing you can do about them. This response choice shows a lack of resilience on your part. Furthermore, this response lacks conscientiousness as you do not take any responsibility for the poor performance of your team. Rather, you place the entire blame on the changes in the market.
Response #4 appears effective as you set new, more attainable sales targets in line with the changes in the market, which could help to increase sales performance. However, this response avoids the main problem of the scenario—your ability to deal with personal issues without letting them interfere with your work performance. Scolding your team members indicates that you take no responsibility for the decrease in performance and sales, displaying a lack of conscientiousness and loyalty towards your team. Not only do you shrug off responsibility for the decline in sales numbers, but you also alienate your team.
The two positive responses are #1 and #2 as both demonstrate resilience. Response #2 is the better response as you take an active approach to increase sales performance, whereas response #1 lacks action.
The two negative responses are #3 and #4. Response #4 is slightly better as you set some new attainable goals to deal with the change in the market, whereas response #3 is extremely passive and shrugs off responsibility, making it the worse response.
Flertalet flygbolag håller bedömningsdagar för de sökande som gått vidare. Flertalet sådana dagar har tre olika inslag: En gruppövning, ett räckviddstest och en anställningsintervju. En del bedömningscenter ger även ytterligare test, såsom exempelvis ett ytterligare lämplighetstest eller ett muntligt engelskatest. Under dagen får du även lära dig mer om yrket och det specifika flygbolaget. Se till att du kommer dit utvilad och väl förberedd så att du kan fokusera på uppgifterna och presentationerna.
Att arbeta som kabinpersonal är ett lagarbete, och det är därför som gruppövningarna är en kritisk del under bedömningsdagen. Flygbolagen använder sig av mängder av olika samarbetsövningar för att bedöma din samarbetsförmåga, sociala kompetens och ledaregenskaper. Se till att du deltar aktivt under övningarna, utan att försöka ta över gruppen.
Som vi nämnde tidigare så måste flygvärdinnor och flygvärdar ha en viss kroppslängd. Under bedömningsdagen måste du visa att du kan nå en höjd av 212 cm när du står på tå. Detta bland annat för att du måste kunna hjälp passagerare att stuva in eller plocka ner bagage från bagagehyllorna ovanför sätena.
Den sista delen av bedömningsdagen är en anställningsintervju, med frågor om dina kunskaper, din sociala kompetens och motivation. Detta är din sista chans att ge ett gott intryck, så ta vara på den! Innan intervjun bör du noga tänka igenom varför du vill bli flygvärdinna/flygvärd, och varför du vill jobba för just det flygbolag du sökt till. Just varför du valt det specifika flygbolaget är något som rekryteraren kommer att vara intresserad av. Så läs in dig på det specifika bolaget och dess företagshistoria. Mer information om intervjuer hittar du genom att klicka här.
Utöver ovan nämnda test kan ett antal andra typer av test förekomma när du söker jobb.
Blir du ombedd att ta ett test, kontakta oss så hjälper vi dig att hitta det bästa övningspaketet för dina behov: Kundtjänst
Återbetalningsgaranti
JobTestPrep har sedan 1992 varit en innovatör inom test- och anställningsförberedelser. Numer ligger alla våra övningstest och annat övningsmaterial online. Vi har en gedigen erfarenhet av att erbjuda förberedelsematerial inför rekryteringsprocesser, och vi har sedan starten hjälpt över 500 000 arbetssökande att landa sitt drömjobb. Registrera dig hos JobTestPrep redan idag!